Reconstruiți brand-ul în 10 pași simpli

Branding • 6 Martie 2022

Contact
Când v-ați înființat afacerea, probabil că v-ați  grăbit să creați o siglă, câteva cărți de vizită și niște broșuri – dar, între timp, însă, ați ajuns la punctul în care trebuie să vă dezvoltați.  A sosit momentul potrivit pentru a vă promova în modul cel mai profesionist posibil. 

Multe afaceri în creștere se zbat atunci când încearcă să își îmbunătățească designul. Este greu de preconizat ce va funcționa și deseori proprietarii firmelor mici consideră că branding-ul și siglele sunt viabile doar pentru companiile mari.

Un design bun poate fi un element  important pentru dezvoltarea afacerii, deoarece ambalajele, afișajele din magazin, aspectul unui site web sunt lucrurile care ajută clienții să recunoască produsele - lucru valabil pentru companiile de toate dimensiunile.

În acest articol, vă vom prezenta un proces de zece pași care vă va ajuta ca afacerea dumneavoastră să prindă viață prin design. 

La final, vă veți afla într-o poziție puternică de decizie către a vă  reconstrui imaginea brand-ului.

Smantha Worsey, proprietara Southsea Bathing Hut, un magazin de produse cosmetice naturale, tocmai și-a trecut afacerea printr-un asemenea proces. Așa că, pentru a ușura lucrurile, vom aborda ideile dezvoltate de  Samantha pentru a vedea cum a interpretat ea unele părți ale următoarelor puncte.

1. Puneți-vă o întrebare cheie despre afacerea și produsele dumneavoastră

De ce este importantă această afacere pentru dumneavoastră? Este o întrebare simplă, dar veți rămâne uimit de câți proprietari de firme găsesc dificil să răspundă la această întrebare.

Sarcina 1:
  • Puneți-vă această întrebare. Notați tot ce vă vine în minte legat de această întrebare.
  • Acum,întrebați-vă ce credeți că funcționează bine în afacerea dumneavoastră. Adăugați aceste lucruri pe listă.
  • Acum, puneți răspunsurile la o parte (veți avea nevoie de ele mai încolo).

2. Examinați concurența

Acum este momentul să vă cercetați concurența. Următoarea sarcină este stabilirea unor date despre piață.

Sarcina 2:

  • Faceți o listă cu lucrurile pe care concurența o face bine. Notați tot ce vă vine în minte.
  • Folosind lista de la prima sarcină, ștergeți toate punctele unde concurența face lucrurile mai bine.
  • Ar trebui să rămâneți cu o listă de lucruri prin care afacerea dumneavoastră este unică și mai bună decât ceilalți.
  • Ar trebui să adăugați la această listă domeniile în care, în momentul de față, concurența este mai bună și pe care doriți să le depășiți odată cu aplicarea noilor idei pe care le aveți.
  • Puneți această listă la o parte.

„Este important să vă comparați cu concurența de orice mărime - de la start-up-uri la companii mari. Start-up-urile au idei noi la care merită să fim atenți, iar companiile mari ne pot  învăța cum să comunicăm eficient cu clienții pentru a încuraja dezvoltarea.”

3. Cunoașteți-vă clienții 
Evident că nu toată lumea va fi interesat de dumneavoastră; dar dacă puteți afla ce le place clienților, de ce vă cumpără produsele și ce fel de oameni sunt, veți avea un punct de reper pentru stabilirea unei legături de durată cu oamenii care vă adoră produsele.

Sarcina 3:

  • Gândiți-vă la toate detaliile pe care ați dori să le cunoști despre clienții dumneavoastră - lucruri precum vârsta, sexul, situația materială, obiceiuri de cumpărături, atitudini generale, de ce vă cumpără produsele, etc.
  • Scrieți o listă, apoi subliniați acele șapte sau opt puncte care sunt mai importante.
  • Creați un studiu de caz cu întrebări simple pentru a vă ajuta să obțineți  informațiile subliniate la punctul B – este mai simplu dacă le creați sub formă de întrebări cu răspunsuri multiple.

Iată un exemplu:

Care dintre afirmațiile de mai jos vă determină să cumperi produsul X?

  • Preț
  • Calitatea produsului
  • Condițiile fabricării ( este produs în România, este produs ecologic)
  • Altele (specificați...)

Cum să adresați aceste întrebări clientului? Răspunsul este simplu: prin email, online sau față în față.

Acestea sunt opțiunile:
  • Utilizați  un instrument de sondaj online pentru a crea versiunea digitală chestionarului, apoi trimiteți-l prin e-mail clienților
  • Folosind același instrument, plasați o versiune a sondajului pe site-ul companiei, pentru a-l putea accesa și vizitatori
  • Ori puteți adresa direct aceste întrebări clienților atunci când intră în unitatea dumneavostră

După ce ați centralizat informațiile sondajului, notați principalele constatări despre ce categorie de oameni este interesată de produsele dumneavoastră și  de ce le plac aceste produse.

La fel ca și în cazul detaliilor adunate în etapele anterioare, puneți și  aceste constatări la o parte parte.

„Inițial, am dorit ca toată lumea să ne cumpere produsele, dar ideea fiind foarte naivă, am început să discutăm cu clienții și am realizat studii de caz. Astfel am reușit să cunoaștem mai bine psihologia lor.” - spune Samantha.

„Am reușit să stabilim cercul nostru de clienți și să descoperim de ce au optat pentru produsele noastre. Acest lucru ne-a permis să fim mai eficienți în comunicare.”

Aflând faptul că, clienții au venituri disponibile pentru achiziționarea unor produse locale și sănătoase, a ajutat-o pe Samantha să își poată stabili mai ușor linia pe care să își dezvolte afacerea.  La fel ca Samantha, puteți și dumneavoastră afla informații despre clienții, respectiv despre preferințele lor.

4. Aflați părerea oamenilor despre dumneavoastră

Acum că am aflat ce gândesc clienții, este timpul ca, prin verificarea presei și comentariilor online,  să aflăm ce părere are lumea.

Sarcina 4:

  • Decupați  toate articolele din ziare sau reviste în care compania dumneavoastră este menționată.
  • Folosind Google, căutați articolele online în care compania dumneavoastră este menționată.
  • Aflați menționările despre compania și produsele dumneavoastră apărute pe Twitter, Facebook, LinkedIn.
  • Folosind aceste informații, creați o listă cu subiectele dezbătute de alții cu privire la compania dumneavoastră. Puneți și această la o parte.

5. Stabiliți  valorile afacerii dumneavoastră

Până acum, am adunat informații despre afacerea dumneavoastră, concurență și ce părere au consumatorii. Este timpul să le punem în aplicare. Vom realiza un exercițiu pentru a crea o serie de valori cheie pentru afacerea dumneavoastră.

Sarcina 5:

  • Folosind lista de la Sarcina 2 și constatările de la Sarcina 3 și Sarcina 4, scrieți o listă despre toate punctele cheie ale afacerii dumneavoastră. Lista (care poate fi lungă) ar trebui să conțină detalii, pe de-o parte, despre motivele pentru care vă iubiți  brand-ul, pe de alta, despre motivul pentru care clienții iubesc brandul și detaliile care vă diferențiază de concurență.
  • Filtrați lista. Selectați patru sentimente vitale care reprezintă cel mai bine afacerea dumneavoastră.
  • Acum, puteți fi mândru de dumneavoastră, pentru că tocmai ați stabilit cele patru valori principale.

6. Creați un mesaj cheie
Designurile transmit clienților mesaje importante despre valorile dumneavoastră, așadar este important să recepționați corect aceste mesaje. De când și-a înființat afacerea în 2015, Samantha nu și-a redefinit mesajele, de frică să nu scadă vânzările. Lucrurile, însă, s-au schimbat foarte repede.

Sarcina 6:
  • Folosind informațiile adunate la Sarcina 5, schițați trei sau patru mesaje despre afacerea dumneavoastră. Fiecare mesaj trebui să conțină una sau două propoziții care reflectă valorile pentru stabilirea cărora ați depus eforturi semnificative.

(Este o sarcină grea, așa că poate v-ar ajuta  să faceți referire la pașii elevatori ai Samanthei – vedeți cum a reușit să-și rezume valorile într-un mesaj succint)

  • Odată ce ați scris trei mesaje, alegeți-o pe cea mai bună.
  • Acum, puteți să fiți din nou mândru de dumneavoastră. Alegând un mesaj, acum aveți propriul dumneavoastră pas elevator! Ba mai mult, aveți un mesaj gata pregătit pentru a fi parte a designului.
„Trebuie acordată mare atenție comunicării fiecărui detaliu deoarece se poate întâmpla să omitem tocmai pe acela care l-ar determina pe client să achiziționeze produsele noastre. E foarte riscant să procedăm așa. Este mult mai utilă formularea unui mesaj clar și concis.” - spune Samantha.

„Acum, dacă vă întrebați care este mesajul nostru motor, aș spune că suntem o companie producătoare de cosmetice naturale. Realizăm produse artizanale în loturi mici, fără aditivi.”

Luând în considerare sfatul Samanthei, trebuie să stabiliți un mesaj unic pentru afacerea dumneavoastră. Așa deci este timpul pentru următoarea sarcină:

7. Adunați poze 

Până acum ne-am concentrat pe stabilirea importanței descrierii brandului. Acum trebuie să ne concentrăm atenția asupra aplicării informațiilor colectate în procesul realizării identității vizuale.

Sarcina 7:

  • Luați lista cu puncte cheie realizată la începutul Sarcinii 5 și verificați fiecare termen pe Google.
  • Căutătați imagini pentru fiecare termen, salvați-le și creați câte un fișier cu fotografii pentru fiecare termen.
  • Acum, căutați pe Google imagini despre companiile concurente și produsele acestora. SWalvați-le și pe acestea într-un fișier.
  • Repetați procesul, de data aceasta căutând produse similare celor pe care le produceți sau le distribuiți, respectiv branduri care au politică similară.
  • Salvați cele patru categorii de fotografii în fișiere diferite.

8. Căutați tonuri de voci

După stabilirea elementelor vizuale pe care le veți folosi pentru realizarea noului design, trebuie să analizați care este vocabularul și tonul adecvat pe care trebuie să-l aplicați.

Sarcina 8:

  • La fel ca în cazul căutării de imagini de la Pasul șapte, căutați pe internet termeni cheie pentru produse din categoriile similare de produse care reprezintă valori înrudite cu brand-ul tău.
  • Notați tipurile de cuvinte utilizate în promovarea acestor produse și modul în care acestea sunt transmise (ton distractiv, formal, prietenos, opulent, profesional, relaxat)

„...pentru noi a fost important să ne concentrăm atenția pe un ton simplu, prietenos. Însă, un avocat, de exemplu, cu siguranță ar opta pentru unul formal și profesional.”

9. Puneți laolaltă toate notițele pe care le-ați realizat până acuma 

Iată, ați trecut prin procesul de branding. La fel ca Samantha, acum aveți toate materialele de care aveți nevoie pentru a vă transpune valorile și mesajele într-un aspect nou.

Așa deci, cum a valorificat Samantha toate informațiile pe care le-a adunat?

După ce a aplicat un proces de branding similar pentru afacerea sa, Samantha și-a schimbat cărțile de vizită, site-ul și bannerele sociale. În acest sens, ea a creat un nou aspect prin eliminarea textului descriptiv în exces în favoarea unei identități vizuale mai proeminente, concentrându-se pe un design mai natural, mai luminos și pe un vocabular tematic adecvat situației.

Mai mult, Samantha a modificat radical imaginea firmei care o are în centru pe ea însăși. 

Prin analizarea companiilor mari, Samantha a ajuns la concluzia că afacerile pe care le-a luat drept exemplu, îi au în centru pe însuși proprietarul.


Sarcina 9 (nu vă îngrijorați, va fi una rapidă):

Adunați laolaltă:

  • Setul dumneavoastră de valori unice de afaceri
  • Mesajul cheie care vă reprezintă afacerea 
  • Colecțiile de imagini legate de clienți și concurență
  • Setul de cuvinte care va forma vocabularul companiei dumneavoastră

10. Începeți munca de proiectare
Ați creat o serie de documente care reprezintă o nouă și puternică identitate a brandului, așa că a sosit timpul  să vă gândiți la noua imagine a brandului.

Așadar, ultima sarcină:
  1. Predați documentele unui designer.
  2. Folosiți materialele ca puncte de plecare pentru realizarea noului design.
  3. Selectați imaginile, renunțând încet la cele care nu se potrivesc valorilor sau mesajului dumneavoastră.
  4. Faceți același lucru cu seria de cuvinte selectate.
  5. Repetați pașii C și D până când întocmiți un set de bază de imagini și cuvinte din care să vă puteți inspira pentru realizarea noii imagini.

Lucrezi la un proiect asemănător?

Incepe un proiect cu noi!
Cele mai noi articole